Nyt kesällä puhutaan taas paljon alkoholin haitoista, ja sen käyttöä haluttaisiin rajoittaa. Keinoiksi tuntuu löytyvän vain vanhat keinot, eli hinnan nostaminen, saatavuuden rajoittaminen ja muut vastaavat. Nuo keinot perustuvat kuitenkin oletukseen, että alkoholin käyttö olisi järkeen perustuva toiminto, eli kulutustusta voisi vähentää tekemällä se vähemmän järkeväksi tai hankalammaksi. Kuitenkin akoholin nauttiminen perustuu tunteisiin, ei järkeen, joten noilla järkeen perustuvilla keinoilla ei taida olla kovin hyvää vaikutusta. Nyt on sentään huomattu, että Suomessa humalassa olemista pidetään hyväksyttävänä, eli aletaan lähestyä oikeita syitä.
Juomisellahan halutaan erilaisia tunteita, esimerkiksi päästä eroon selvänä vaivaavista tunteista, tai saada humaltumisen tunne sen itsensä takia, tai sosiaalisista syistä eli saada seuraa juomalla alkoholia. Toki jotkut perustelevat alkoholin käyttöään järkisyillä, eli pienissä määrin sillä on esimerkiksi myös terveyttä edistäviä vaikutuksia (kolesterolia laskevia yms), mutta jos todellä mietittäisiin järjellä, niin olisi paljon parempiakin tapoja saada vastaavat vaikutukset. Mutta koska ihminen on älykäs, niin hän osaa perustella itselleen miksi hänen oma alkoholin käyttö on järkevää eikä pelkkää tunteisiin perustuvaa toimintaa.
Joten jos alkoholin käyttöä halutaan tehokkaasti rajoittaa, pitäisi löytää tunteisiin perustuvia keinoja, sillä järkeen vetoavat keinot eivät vaikuta käytön oikeisiin syihin. Sen sijaan pitäisi pohtia miten vedotaan tunteisiin, tai mainosmiesten tavoin, miten alkoholin mainetta tai brändiä saadaan heikennettyä. Yleensä alkoholimainonta vetoaa "miehisiin" tunteisiin, eli on jollain tavoin ylvästä ja miehekästä juoda alkoholia. Tai sitten hauskanpitoon seurassa, eli liitetään alkoholi kavereihin ja hauskanpitoon. Joten jos lakia säätävät haluavat vaikuttaa alkoholin kulutukseen, niin uskoisin että esimerkiksi näitä tunteita vähentämällä saadaan alkoholista vähemmän houkutteleva asia.
Miten tämä sitten voitaisiin tehdä? Esimerkiksi miehisyyttä ja vastaavia tunteita voisi vähentää tekemällä laki jossa määritellään alkoholin pullojen ja tolkkien ulkoasu, esimerkiksi pullon tai tölkin tulisi olla vaaleanpunainen, ja juoman logo saisi olla vain 2*3 senttiä kooltaan. Juomaa ei saisi mainostaa urheilutapahtumissa, vaan vain rauhallisissa kulttuuritapahtumissa, kuten museoissa ja pitsinnypläysmessuilla. Tai oikeastaan parempi olisi, että lainsäätäjät eivät itse keksi näitä määräyksiä, vaan käyttävät ammattilaisten eli mainostoimistojen apua sääntöjä määritellessään. Sillä he ovat ammattilaisia, ja tietävät mitkä asiat vaikuttavat alkoholin brändiin eli tunteisiin.
Termi tälle olisi tietenkin vastamainos. Sitä vain pidetään jotenkin anarkistisena, sillä kaupalliset mainokset ovat pyhiä eikä niitä sovi halventaa.
VastaaPoista